Praca ze skrajnym wcześniakiem – wyzwanie terapeutyczne

Z GABINETU SPECJALISTY

W gabinecie terapeuty integracji sensorycznej można spotkać dzieci z różnego rodzaju trudnościami. Trafią tutaj również te dzieci, które są w grupie ryzyka ze względu na przedwczesny poród. Na czym skupić się w pracy z takimi dziećmi?
 

Samo pojęcie wcześniactwa nie budzi żadnych wątpliwości. Tym mianem określa się dzieci, które przychodzą na świat pomiędzy 22. a 37. tygodniem ciąży. 

Jednocześnie należy wskazać, że wyróżnia się trzy rodzaje wcześniactwa: 

1.    wcześniactwo – poniżej 37. tygodnia ciąży,
2.    późne wcześniactwo – kiedy dziecko przychodzi na świat pomiędzy 32. a 37. tygodniem ciąży, 
3.    skrajne wcześniactwo – pomiędzy 28. a 32. tygodniem ciąży. 


W przypadku tej ostatniej grupy zauważa się dużą zachorowalność i wysoki wskaźnik umieralności. Często również pojawiają się u tych dzieci zaburzenia w zakresie rozwoju układu nerwowego czy w zakresie rozwoju psychoruchowego.

Przyczyn przedwczesnego porodu jest bardzo dużo, m.in. takie jak:

  • infekcje, które przechodzi matka w czasie ciąży, 
  • ciąża mnoga,
  • niewydolność szyjki macicy,
  • nieprawidłowości w rozwoju łożyska,
  • poprzednie ciąże zakończo­­ne przed wyznaczonym terminem,
  • używki zażywane przez matkę. 


Poród może zostać przyspieszony po urazach i wypadkach, a także pod wpływem trudnych emocji i traumatycznych doświadczeń będących udziałem matki. Również wykonywanie ciężkiej pracy w ciąży może niekorzystnie wpływać na stan matki i przyspieszać rozwiązanie ciąży. Jakie są natomiast jego konsekwencje? Okazuje się, że im wcześniej urodzi się dziecko, tym bardziej burzliwe są jego zaburzenia i dłużej trwa okres adaptacji. 

Można wyróżnić tutaj szereg nieprawidłowości w funkcjonowaniu poszczególnych układów:

1.    układ oddechowy:

  • bezdechy,
  • zespół zaburzeń oddychania,
  • dysplazja oskrzelowo-płucna;

2.    układ krążenia:

  • opóźnienia zamykania przewodu tętniczego,
  • przetrwałe nadciśnienie płucne;

3.    układ pokarmowy:

  • mniejsza aktywność lub całkowity brak enzymów tra­­wiennych,
  • problem z motoryką jelit,
  • trudności ze skoordynowaniem takich umiejętności, jak: ssanie, połykanie, oddychanie,
  • predyspozycje do występowania martwiczego zapalenia jelit, które choć występuje rzadko, wiąże się z koniecznością przeprowadzenia zabiegów chirurgicznych.


Oprócz tego typu nieprawidłowości, należy zwrócić uwagę na jeszcze inne aspekty wynikające z tego, że dziecko zbyt szybko pojawia się na świecie. Może temu towarzyszyć szereg wad wrodzonych oraz podatność na infekcje spowodowana niedojrzałością układu odpornościowego. Dziecko przebywa w inkubatorze, nie ma możliwości, żeby budować pierwsze relacje z bliskimi osobami. Środowisko, w którym dojrzewa, jest ponadto niesprzyjające sensorycznie ze względu na występowanie dużego natężania hałasu, mocnego, rażącego często światła, ekspozycji na ból. 

Warto mieć również świadomość, że na rozwój dziecka i jego funkcjonowanie będzie wpływała także masa urodzeniowa, z którą dziecko przychodzi na świat. 

Można dokonać następującego podziału:

  • 2500 g i więcej – średnia masa urodzeniowa,
  • 1500–2500 g – niska masa urodzeniowa,
  • 1000–1500 g – bardzo niska masa urodzeniowa,
  • poniżej 1000 g – skrajnie niska masa urodzeniowa.


Jak więc wygląda wywiad biologiczny, który przeprowadzamy z rodzicem dziecka urodzonego przed czasem? Jakie ważne informacje się w nim pojawiają? Na co powinniśmy zwrócić w takiej sytuacji uwagę? Poniżej przykładowy wywiad z rodzicem. 

DANE Z WYWIADU

Dz. I, ciąża 1., bliźniacza, poród w 28 Hbd odbywał się pod pełną narkozą; Apg 3/5/7 (odjęte punkty za oddech oraz zabarwienie skóry); waga: 850 g, dł. 36 cm; w trakcie ciąży matka chorowała na Hashimoto; przyjmowała Letrox; od 6. miesiąca matka przebywała już w szpitalu; po porodzie dziecko przez 3 miesiące było w szpitalu; u dziecka występowała przedłużająca się żółtaczka, w związku z czym była naświetlana; w pierwszych miesiącach dziewczynka była bardzo spokojnym dzieckiem, budziła się na jedzenie, nie było żadnego problemu z rozszerzaniem diety; nie było żadnych problemów z trawieniem czy kolkami; na początku pojawiał się u niej refluks.

Rozwój ruchowy: U dziecka było zdiagnozowane podwyższone napięcie mięśniowe; dziewczynka podnosiła główkę w siódmym miesiącu po porodzie, w 10. miesiącu zaczęła siadać, pełzała oraz raczkowała między 11. a 12. miesiącem; od ok. 15. miesiąca chodziła, trzymając si...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI